Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.
Handvaten in de klas
We volgen bij dit deel de menukaart van het Onderwijscentrum Brussel. Deze menukaart wordt gebruikt in trajecten die scholen kunnen aanvragen.
​
​
​
​
​
​
​
​​​​Materiaal voor dit leerpad komen uit verschillende bronnen: Klascement, Klasse, KKGK, en vele andere websites. Sommige tools zijn door het onderwijscentrum zelf ontworpen. Soms hebben we bestaand materiaal verfijnd.
​
We hebben per bouwsteen materiaal voorzien voor kleuter-, basis, en secundair onderwijs.

Beeldvorming: inzichten, geraakt worden, reflectie in handelen
Hoe werken armoede, kwetsbaarheid, sociale ongelijkheid op elkaar in? Wat doet dat met een mens? ‘Beeldvorming’ gaat over de manier waarop we als professional kijken naar (kans)armoede. En hoe onze ervaringen en inzichten kunnen leiden tot een kritische reflectie op ons handelen.
​
Beeldvorming is het fundament waarop je handelen is gestoeld. Het bepaalt je kijk en handelen.
​
Onder Beeldvorming van deze website komt dit luik aan bod. Wens je je te verdiepen in beeldvorming? Dan kun je het verdiepend leerpad Armoede & Onderwijs volgen. Dit leerpad kan je via onderwijscentrumbrussel@vgc.be aanvragen.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​​​​​​

Kinderen hebben behoefte aan aandacht en warme interacties. Ze genieten van een glimlach of een aanraking. Dit heeft gevolgen voor hun welbevinden en betrokkenheid. Wie zich goed in zijn vel voelt, durft te experimenteren en zijn talenten te ontdekken.
Onderwijs wil kinderen begeleiden bij samen spelen, samen werken, samen leven en van hun empathisch vermogen.
​
​

