Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.
Wat weet ik van de leef- en belevingswereld van kinderen en ouders in armoede?
In de BCC-reportage 'Poor kids' vertellen kinderen en ouders over wat leven in armoede voor hen betekent.
Hoe komt dat de cirkel van armoede zo moeilijk te doorbreken is? We leggen dit uit aan de hand van een documentairefragment en het klovenmodel (Frans Spieschaert).
​
Het klovenmodel omschrijft zes kloven waar mensen in armoede uitsluiting ervaren. Een kloof beschrijft de leef- en beleefwereld en biedt inzicht in de hindernissen die er zijn om de cirkel van armoede te doorbreken.
Deel 2 - 9m11
Deel 3 - 9m27


Deel 1 - 10m

De uitsluiting op de verschillende levensdomeinen
heeft gevolgen voor onze leerlingen en hun ouders
Jan Vrancken spreekt over de vier dimensies van armoede, die de diversiteit binnen armoede illustreert.
​
De eerste dimensie van armoede is 'tijd': dit verwijst naar het dynamische karakter en de reproductie van de de armoede . Hoelang duurt de armoedesituatie? Is de armoede iets tijdelijk of al een lange tijd? Intergenerationele armoede of sociale overerving duurt minstens een generatie.
​
De tweede dimensie is 'hoogte': dit verbinden we met de omvang van armoede. Hoeveel mensen zitten in armoede? Ben je de enige in je sociale omgeving of ben je juist geen uitzondering in je groep?
​
De derde dimensie is 'breedte': het veelvoudige karakter van armoede. Op hoeveel levensdomeinen vinden we uitsluiting of ongelijkheden?
​
De 'diepte' vormt de vierde dimensie: hoe diep is de kloof tussen de rest van de samenleving? Hoeveel domeinen zijn gecumuleerd en hoe zwaar weegt elk van die domeinen door?