top of page
referentiekader bril.jpg

Dit is de bril van Aaron uit 2006.

De bril zou er vandaag anders uitzien. Niet alleen heeft Aaron vandaag meer ervaringen, hij heeft ook een aantal blinde vlekken.

Deze blinde vlekken veranderen regelmatig. Door zelfkennis krijgt hij meer inzicht in zijn blinde vlekken.

We hebben allemaal wel een idee hoe een referentiekader ontstaat: je sociale context, ervaringen, nature, voorkeuren, opvoeding,... zijn factoren die het mee vorm geven.

Emoties hebben een belangrijke plaats in je referentiekader.

Ervaringen krijgen betekenis door de emotionele waarde die je er aan geeft. De herinnering aan een ervaring krijgt door de tijd soms een andere betekenis. Het kan zijn dat je vandaag anders kijkt naar een bepaalde herinnering uit een ver verleden en deze emotioneel anders aanvoelt. Als men je vraagt naar enkele belangrijke gebeurtenissen uit je leven op te noemen, kunnen deze om de x aantal jaren anders zijn.

​

Een mens is zich maar deel bewust van dit referentiekader. Dat maakt dat ieder van ons sommige dingen gemakkelijker waarnemen dan andere. Dat wordt duidelijk in het volgend filmpje:

Pictogram beeldmateriaal.GIF

Duur: 1m54

Schermafbeelding 2022-07-25 201420.png

Ons referentiekader bepaalt dus onze kijk naar armoede.

Ook mensen in armoede kijken vanuit hun eigen referentiekader naar armoede.

 

​

1. Hoe word jij je bewust van je referentiekader?

2. Heeft de school, als instituut, ook een referentiekader? Wat is het kader als team? Waar merk je dat aan?

3. Welke elementen hebben een invloed op jouw referentiekader? Op dat van je school?

Pictogram individuele taak.jpg

Het is functioneel om mensen in groepen in te delen, omdat we zo de wereld om ons heen proberen te begrijpen. Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen dat vaak niet (volledig) overeenkomt met de werkelijkheid. Maar juist omdat stereotypes onbewuste aannames zijn, is het lastig om ze te corrigeren.

​

​

​

​

​

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

                   In onderstaande afbeelding kun je verschillende stereotypen terugvinden.

                  Welke stereotype beelden herken jij en in welke groep (hokje) zou jij je plaatsen?

​

​

​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

​

 

 

 

 

 

 

​

Een aantal dingen van onze identiteit staan vast. 'Leeftijd’ bijvoorbeeld, dat kan niet veranderen. Andere dingen zijn maakbaar. Je kunt kiezen welke kleur je haar heeft bijvoorbeeld. Je hebt van misschien geen zwart haar maar je kunt je haar verven of een pruik opzetten.

​

Hokjes zorgen ook voor herkenning: “He, dit herken ik, ik ben niet de enige die homo is.” Ze kunnen bevrijdend en emanciperend werken. Het zorgt ervoor dat lotgenoten elkaar kunnen vinden.

Wat zijn de voor- en nadelen van hokjes of deelidentiteiten in jouw persoonlijke leven?

Qua identiteit is het niet-benoemen van verschillen ontkennen dat we verschillend zijn. We horen allemaal thuis in verschillende hokjes, wat ons juist erg uniek maakt. We willen hier zelfs allemaal graag in erkend worden.

​

​​​​​​ â€‹

Waarom willen mensen zo graag van die hokjes af? Het ligt er heel erg aan wie je in een hokje plaatst en vooral wáárom. Als je jezelf op een bepaalde manier labelt en duidelijk bent over wat dat betekent voor jou, is dat anders dan wanneer iemand anders jou in een hokje plaatst.

Wanneer de andere een negatief (waarde)oordeel geeft aan een hokje, vinden we dat pijnlijk. Terwijl een positief (waarde)oordeel van een hokje fijn aanvoelt.

 

Misschien moeten we niet af willen van hokjes, maar moeten we juist meer hokjes bedenken. Hoe meer hokjes, hoe meer ruimte voor de menselijke diversiteit. We behoren met onze deelidentiteiten tenslotte thuis in meerdere hokjes. We moeten leren met de verschillende hokjes om te gaan.

​

​

​

​

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Wie zijn de leerlingen in je klas? ​

                    Welk beeld heb je bij je eerste ontmoeting over hen:

​

​

  • Als je naar hun naam kijkt? Wat weet je nog over de zussen en broers die bij jou in de klas zaten?

  • Wie is de primus van de klas, denk je? Wie is leergierig? 

  • Wie is sportief?

  • Welk kind gaat voor jou een uitdaging zijn?

  • Welk kind heeft het moeilijk met zichzelf?

  • Kan je raden hoe je leerlingen thuis opgroeien? 

  • Welk kind is een enig kind?

  • Welk kind is thuis verwend?

 

Waarop baseer jij je mening?

Vanaf wanneer en hoe leer je je leerlingen echt kennen? Met Kerst, met Pasen? Klopte dan het eerste beeld dat je over hen had?

​

Wat gebeurt er als twee klassen elkaar voor het eerst zien en alleen naar hun allereerste indruk van elkaar mogen luisteren?

 

Tussenuur zocht het uit bij het Grotius college in Delft! 

​

Duur: 5m50

​

​

Knipsel stereotypen.GIF

 

Sommige mensen pleiten voor de afschaffing van het hokjesdenken. Het wij-zij denken voorbij. We laten ons niet graag in hokjes stoppen, ook niet door onszelf. Echter als je op een datingsite een profiel zou aanmaken, zet je jezelf automatisch in allerlei hokjes. We bestaan namelijk uit veel deelidentiteiten en nemen verschillende rollen op ons.

​​​

             Als je een datingprofiel zou aanmaken in welke hokjes of deelidentiteiten zou je jezelf plaatsen?

​

​

​

​​

​​

​

​​

​​​​​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​​​​

 

Pictogram beeldmateriaal.GIF

Volgens professor Wigboldus, professor en hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud universiteit Nijmegen, zit er in ieder van ons een hokjesdenker. Hij laat zien dat - ondanks de slechte reputatie van een hokjesgeest - categoriseren juist functioneel is.

​

Duur fragment 15m43

Pictogram individuele taak.jpg
Pictogram beeldmateriaal.GIF
Schermafbeelding 2024-08-25 104424.png
knop forum.png

Referentiekader

Aaron Van Parys - armoedeconsulent @ 2021
 

Logo wegwijs armoede_edited.jpg
bottom of page