Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.
Wat is het leerpad?
​
Dit leerpad is een online vormings- en reflectie-instrument waarin je zelfstandig basiskennis over het thema armoede verwerkt.
​
Naast wetenschappelijk materiaal wordt er gebruikt gemaakt van kennis en inzichten van al dan opgeleide ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting.
​
Dit leerpad kan confronterend zijn. Als je merkt dat het iets met je doet, blijf er niet alleen mee zitten. Spreek de armoedeconsulent van het OCB gerust aan, praat erover met een vriend of neem contact op met een professionele hulpverlener.
​
Wat is het doel van dit leerpad?
Het is niet de bedoeling om een leerpad te ontwikkelen met pasklare antwoorden. Die zijn er namelijk niet. Opgroeien en leven in een situatie van armoede en sociale uitsluiting is een complex gegeven, net als armoedebestrijding.
​
De eerste 2 delen van het leerpad bieden je geen concrete handvaten aan. Zij willen je doen nadenken over armoede en de gevolgen van opgroeien in armoede. De meeste vragen zijn reflectievragen: er zijn goed of slechte antwoorden. Daarom zal er vaak geen score zijn. Dankzij de reflectievragen en dialoog met collega's op het forum worden je inzichten verruimd. Het is belangrijk om over deze reflectievragen na te denken, ook wil je de antwoorden liever niet met anderen delen.
​
In het derde deel van het leerpad worden kennis, inzichten en reflecties vertaald naar de praktijk.
​
​Wat biedt het leerpad?
-
Kennis over armoede en zijn uitsluitingsmechanismen
-
Door zelfreflectie stilstaan bij je eigen referentiekader
-
Door reflectie stilstaan bij leef- en beleefwereld van mensen in armoede
-
Zicht krijgen op de uitdagingen rond (kans)armoede in je school en klas
-
Met deze kennis en inzichten kunnen reflecteren over hoe een krachtige leer- en leefomgeving er kan uitzien, specifiek voor kinderen die in armoede opgroeien.
​
​
​​​​​​​​​​​​​​
​
​​Heb je een taalfout ontdekt? Een link die niet werkt? Laat het me weten.
​
​​​​
​​​​​​​